Aşağıdaki şekildeki gibi üretim yapan santral generatörü olsun ve yükseltici trafo t1 ile 15 kV'u 154 kV'a yükselterek iletim şebekesine bağlayalım ve iletim şebekesi gerilim seviyesinin 150 kV olduğunu varsayalım. Daha sonra trafo merkezinde gerilim tekrar dağıtım seviyesine indirilerek enerjinin dağıtılması amaçlansın. 

Güç sistemi elemanları üzerinde baz gerilimleri bulmak için aşağıdaki yöntem kullanılabilir.


Üretim Seviyesi (A Barası)

Üretim seviyesinde örneğin bir santralin senkron generatorün çıkış gerilimi olan 15 kV, sistemin baz gerilimi olur. İletim ve dağıtım seviyelerinde baz gerilim trafo dönüştürme oranları ile değişecektir.

Bu durumda

{V_{generator}} = 15kV = {V_{sistembaz}}  olur.

İletim Seviyesi (B Kısmı)

Santral generatöründen yükseltici trafo ile iletim hattına yani sistem elemanına doğru giderken trafo dönüştürme oranı (N1) ana sistem gerilim seviyesi yönünde alınır. Ana sistem gerilim seviyesi 15 kV’dur. İletim hattına doğru generatorden giderken 15 kV'un karşısına 15/154 kV =N1 sarım oranlı t1 trafosu çıktığından, N1 dönüştürme oranını kullanararak iletim hattı için baz alınacak gerilim bulunur.

{V_{elemanbaz}} = \frac{1}{{N1}}.{V_{sistembaz}}



{V_{iletimbaz}} = \frac{1}{{\frac{{15}}{{154}}}}.15 = 154kV


Artık güç sisteminde baz gerilim 154 kV olmuştur.


Dağıtım Seviyesi (C Barası)

İletim hattından yani sistem elemanından dağıtım barasına (C barası) doğru giderken karşımıza t2 indirici trafosu çıktığından trafonun N2 dönüştürme oranı iletim hattı gerilim seviyesi yönünde alınır.

{V_{dagitim}} = \frac{1}{{N2}}.{V_{iletimbaz}}

{V_{dagitim}} = \frac{1}{{\frac{{150}}{{30}}}}.154 = 30.8kV

Dağıtım tarafında baz gerilim 30 kV yerine 30.8 kV olmuştur.

Diğer bir yol olarak generator gerilimini baz alarak santral generatöründen çıkarak dağıtım barasının gerilimini bulmak için genel bir formul uygulanırsa aynı şekilde 30.8 kV değeri bulunacaktır.

{V_{elemanbaz}} = \frac{1}{{N1.N2.N3.....Nk}}.{V_{sistembaz}}


{V_{dagitim}} = \frac{1}{{N1.N2}}.{V_{generator}}

{V_{dagitim}} = \frac{1}{{\frac{{15}}{{154}}.\frac{{150}}{{30}}}}.15 = 30.8kV